*KLASK*
Det var lyden af din pop-up, der fik én på skrinet.
Lyden af en læser, der klikkede på det lille kryds.
Lyden af et lead, der igen futtede fordi den lille vejsidebod af en pop-up, du så fint havde stillet op på din hjemmeside.
Og så sidder du der med klør fem i hovedbunden og kradser løs:
For hvorfor konverterer det lille vindue egentlig ikke bedre? Hvad pokker har du overset?
Mit gæt er, at du måske har glemt at skrue helt op på knappen, der får din læser til at tænke:
“Det vil jeg ha’!”
Altså at du skriver en tekst til din pop-up, der er fængende og formidler værdi – så din læser får endnu mere lyst til at bytte sin e-mailadresse for din e-bog, rabatkode, konkurrence mv.
Hvordan du gør det, skal vi se nærmere på nu.
Her i artiklen får du:
- 👉 tjek på, hvordan du optimerer de 3 vigtigste (tekst)elementer i din pop-up
- 👉 input til 15 forskellige typer af pop-ups fra den virkelige verden – bl.a. Ryst posen og Brug social proof MED ET TWIST (det er dit inspirationskatalog, så du lynhurtigt kan få idéer til, hvad du skal prøve af på din hjemmeside).
Let’s get to it:
De 3 vigtigste (tekst)elementer i din pop-up – og sådan nailer du dem
Her er de:
- Overskriften
- Teaserteksten
- Call to action.
Altså dem her:
De er gode at ha’ styr på.
For som de siger hos Drip, der ved en ting eller to om det med at høste e-mails:
“You can’t convert all website visitors into customers at once. That’s a given. But what you can do, instead, is capture their email addresses and nurture them with the right emails (that is, until they’re ready to take the next step in their customer journey.)
While doing that, you need to give prospects a valid reason to sign up for your email list”
Det er i din overskrift, teaser og call to action, du skal gi’ din læser ‘a valid reason to sign up for your email list’.
Så lad os se nærmere på, hvordan du nailer de 3 (tekst)elementer, så du kan få hevet de leads hjem, du fortjener:
#1 Din overskrift: Fang din læser med det her element
“The best headlines are those that appeal to the reader’s self interest, that is headlines based on reader benefits. They offer readers something they want – and can get from you“.
Ordene er fra bogen Tested Advertising Methods af copywritinglegenden John Caples.
Og som John siger:
De bedste overskrifter tilbyder læserne et udbytte – altså noget de rigtig gerne vil ha’.
I stedet for at bruge de her overskrifter i din pop-up (som alle er eksempler fra den virkelige verden):
- ‘Nyhedsbrev’
- ‘Få nyhedsbrev’
- ‘Få vores gratis ugentlige nyhedsbrev’
- ‘Tilmeld dig’.
Så vifter du med et udbytte – som du ved, din læser er interesseret i – så hun bliver nysgerring og gerne liiige vil kigge nærmere på din pop-up.
For eksempel:
- ‘Få 21 skabeloner til fængende overskrifter – så du kan skrive dem på 10 sekunder (eller mindre)’
- Gør som over 9000 andre
- Værsgo’: 100 kr. i gave til dig
- Laver du også denne begynderfejl (som du mister hundredvis af kunder på)?
Takeaway:
I din overskrift skal du huske at gi’ din læser en rigtig god grund til at stoppe op og dvæle ved din pop-up i stedet for bare at lukke den.
Det gør du ved at lokke med noget, som din læser rigtig gerne vil ha’.
For eksempel:
- 21 skabeloner, så hun kan spare tid – altså et praktisk udbytte
- Følelsen af at være med, hvor det sner (sammen med de mere end 9000 andre) – altså et psykologisk-socialt udbytte
- Penge til at snolde for – altså et økonomisk udbytte
- Slippe for at lave en begynderfejl (og se dum ud) – og på den måde få et følelsesmæssig udbytte.
#2 Din teaser: Fasthold din læser på denne måde
Din teaser skal fastholde din læser.
Og det gør du for eksempel ved at:
- uddybe udbyttet – altså fortælle lidt mere om, hvad din læser får ud af at sige ‘ja tak’ til dit tilbud
- lokke med andre lækre ting, din læser også får med.
I stedet for at skrive det her i din pop-up:
Overskrift: ‘Nyhedsbrev’
Teaser: ‘Bliv opdateret om vores arbejde fire gange om året.’
Så skriver du for eksempel:
Overskrift: ‘Få 21 skabeloner til fængende overskrifter – så du kan skrive dem på 10 sekunder (eller mindre)’
Teaser: Gør som flere end 2500 snedige skribenter: Få serveret skrivetips, der gør det nemmere at skrive tekster, der konverterer (så chefen får øjne så store som tekopper). Vi kigger forbi dit skrivebord hver anden tirsdag.
Takeaway:
I din teaser skal du huske at uddybe, hvorfor din læser skal slippe sin e-mailadresse.
Det gør du ved at skabe ‘interest’ og ‘desire’ (som du kender fra AIDA-modellen).
For eksempel sådan her:
- Interest: ‘Gør som flere end 2500 snedige skribenter:’
- Desire: ‘Få serveret skrivetips, der gør det nemmere at skrive tekster, der konverterer (så chefen får øjne så store som tekopper).’
#3 Dit call to action: Sådan får du din læser til at klikke på knappen
“A call-to-action is simply a proposition of the value that will be delivered immediately after the action. […] The more value the prospect perceives in the call-to-action, the more likely the prospect will be to take action.”
Ordene er fra artiklen ‘Optimizing Calls-to-action: 4 questions to ask yourself while writing a CTA’.
Og kodeordet er værdi:
I dit call to action skal du (også) skrive, hvad din læser får af værdi, når hun klikker.
I stedet for at skrive:
- ‘Tilmeld’
Så skriver du for eksempel:
- Snup dine skabeloner med det samme
Altså i den her pop-up-tekst:
Få 21 skabeloner til fængende overskrifter – så du kan skrive dem på 10 sekunder (eller mindre)
Gør som flere end 2500 snedige skribenter: Få serveret skrivetips, der gør det nemmere at skrive tekster, der konverterer (så chefen får øjne så store som tekopper). Vi kigger forbi dit skrivebord hver anden tirsdag.
(Felt til e-mailadresse)
Snup dine skabeloner med det samme
Takeaway:
I dit call to action skal du huske at have fokus på, hvad din læser får (for eksempel skabeloner) og ikke, hvad hun skal gøre (tilmelde sig dit nyhedsbrev).
For på den måde får du formidlet mest mulig værdi til din læser – og det øger sandsynligheden for, at hun gerne vil forære dig sin e-mail og gi’ dit call to action et knus.
Her kan du se flere eksempler på calls to action, der konverterer pivgodt.
Det er ikke bare noget, jeg finder på …
… altså hvis du tænker, at mit eksempel med ‘Nyhedsbrev’ som overskrift var lidt søgt.
Den type pop-up lever og har det godt.
Se bare her:
Og ja – den sidste er en smule bedre end de to første, fordi den gør lidt ud af teaseren.
Men prøv så vidt muligt at holde dig fra teksten i de 3 eksempler.
For de er pop-up’ens svar på zombier med slidt gazebind, tomme øjne og dårlig ånde🧟:
De får mangen en læser til at flygte.
📖 Inspirationskatalog: 15 forskellige typer pop-ups (fra den virkelige verden)
Jeg har været i min swipefile og har udvalgt en håndfuld pop-ups, som er både fængende og proppet med værdi.
Kig dem igennem, og se, om du måske kan finde inspiration til din egen pop-up.
Her er de:
- Lok med at slå nogle procenter af prisen
- Gi’ en kontant pengegave
- Brug en ‘Sådan’-overskrift
- Ty til den uimodståelige liste
- Ryst posen
- Vis en testimonial
- Brug social proof
- Brug social proof MED ET TWIST
- Prøv den eksistentielle
- Vær hjælpsom
- Lok med en lodtrækning
- Spil på urgency
- Stil et overraskende spørgsmål
- Gå meta
- Sæt foden i
👇
1) Lok med at slå nogle procenter af prisen
En klassiker:
Spar 10 % på dit første køb.
Pop-up’en er fra Introvert, Dear, som er et community for introverte.
Læg mærke til den fine humor i deres teaser:
No small talk required.
De kender deres målgruppe.
Deres call to action halter dog – der skulle selvfølgelig ha’ stået noget i stil med:
- ‘Get your 10% discount’
- ‘Get 10% off now’.
- ‘Let me get my 10%’.
2) Gi’ en kontant pengegave
Her har du en kusine til Lok med at slå nogle procenter af prisen:
Den er go’, fordi 100 kr. er så herligt konkret.
Ikke noget med at skulle til at regne ud, hvad 10 % af prisen egentlig svarer til. Nej, 100 kr. er en spitzenklasse omgang ‘don’t make me think’.
Så måske du skulle overveje at bruge et konkret beløb i stedet for at slå procenter af prisen?
Det kan være, det får flere til at trykke på ‘Tilmeld’, som vi da med det samme i øvrigt lige skal have omdøbt:
- ‘Få dine 100 kr.’
- ‘Få de 100 kr.’
- ‘Send mig de 100 kr.’
- ‘Snup de 100 kr.’.
3) Brug en ‘Sådan’-overskrift
Den her type overskrift er fængende og virker, fordi den altid gi’r et konkret løfte:
Ja: For eksempel at få taget hovedpinen ud af at lave kaffe (og det ved du kan være rart, hvis du også har nørdet lidt med gennemløbstider, temperatur og formalingsgrad derhjemme).
Så hvad hjælper du dine kunder med? Hvilke problemer løser du for dem? Prøv evt. at bruge en ‘Sådan’-overskrift som blikfang i din pop-up.
👉 Få mere at vide om ‘Sådan’-overskrifter.
Og nåja – det call to action dér …
Det ku’ godt lige ha’ heddet:
- ‘Få 11 konkrete tips til bedre kaffe’
- ‘Få din tjekliste nu’.
💥 Det er jo ik’ kun dine pop-ups, der skal konvertere …
… det skal dine mails, annoncer, hjemmeside mv. også.
Så hvis du er klar til at lære at skrive tekster, der får dit salg til at eksplodere – så prøv at slå et smut forbi vores kursus med 13 konkrete teknikker til at skrive, så du sælger:
4) Ty til den uimodståelige liste
Kender du ham her?
Tænkte det nok🙌
Det er min gode Tekstr_-kollega Heine, som har sit eget nyhedsbrev over på heineaaen.dk.
Han ved selvfølgelig, at listeoverskrifter virker – også i pop-ups – fordi de er så pokkers konkrete og forventningsafstemmer så godt:
Du ved, hvad du får af værdi, når du klikker.
Måske du også skulle ty til en uimodståelig liste?
5) Ryst posen
Ryst posen, og overrask.
For eksempel som copywriter Rasmus Nordstrøm gør her:
For den overskrift havde du da ikke lige forventet, vel?
Den gør dig nysgerrig og holder dig fra at gi’ det lille kryds et klask.
Og så læser du teaseren:
Lyder jo godt med både tips, tricks og godter – og en overraskelse i morgen.
Og så’ det jo bare med at klikke på det personlighedsspækkede call to action.
Kan du også overraske og fylde din pop-up til randen med personlighed?
6) Vis en testimonial
Lad os kigge en gang mere på overskriften i Rasmus’ pop-up:
Et styks testimonial med (blikfangs)kant.
Du skal selvfølgelig finde en testimonial, der passer til dit brand. Til det, du gerne vil sige.
Finten er at give ordet til en kunde eller en læser, der allerede er med på dit nyhedsbrev – og som kan gi’ en anbefaling. Det skaber troværdighed.
Så har du måske en testimonial liggende i skrivebordsskuffen, som fortjener at lægge sig godt til rette i din pop-up?
Alternativt kan du bruge den i teaseren i stedet for i overskriften.
7) Brug social proof
“Det må jo være godt, når så mange andre er med. Det vil jeg da ikke gå glip af.”
Sådan tænker din læser, når hun ser et tal som det her:
Og så er det bare nemt at slå til og klikke på ‘Kom med nu’.
Skulle din læser have brug for lidt mere info, så uddyber teaseren på fornemste vis udbyttet ved at tilmelde sig.
Det er selvfølgelig Christina Klitsgaards nyhedsbrev, der er tale om her.
8) Brug social proof MED ET TWIST
Få en identitetsmarkør med i din pop-up:
For det er den her indre dialog, du gerne vil sætte i gang hos din læser:
“Ah, når de andre nordjyder følger lokalsprøjten, så må jeg nok også hellere.”
Det er det, du er ude efter, når du gi’r din pop-up et lille twist.
Og hvad end du sælger, kan du gøre brug af det:
- Mjaaw: Gør som 1198 andre katteelskere
Få gode råd og tilbud fra din lokale katteekspert
- Gør som 2500 andre snedige skribenter
Få effektive skrivetips fra Heine, Mark og Tina
- Gør som 2128 andre frontløbere
Prøv vores AI-tool til tekstforfattere gratis i 7 dage
9) Prøv den eksistentielle
Se, hvordan Kristeligt Dagblad gør her:
“Livet i medgang, modgang og tomgang”
It’s deep stuff.
Måske du kan lade dig inspirere:
Kan du skabe opmærksomhed ved at fortælle, at du går i dybden med et emne, der rækker lidt ud over rabatkoder, tips og tricks?
10) Vær hjælpsom
For et lille års tid siden skulle jeg lave en ny e-mailadresse til min skrivebiks.
Så jeg googlede løs:
Hvad er en god e-mailadresse?
Jeg kom ind på Eriks Backs hjemmeside, og så dukkede den her pop-up op:
Helt perfekt i konteksten:
Jeg hentede fluks navnegeneratoren.
Så mon du også har nogle sider på din hjemmeside, hvor du kan gøre opmærksom på indhold, der passer til konteksten?
11) Lok med en lodtrækning
De her er også pokkers effektive:
Så er der bare lige det call to action der.
Det ku’ da godt ha’ heddet:
- ‘Jeg er med’
- ‘Ja tak – lad mig komme med’
- ‘Jeg elsker god kaffe – jeg er med!’.
12) Spil på urgency
Den her er fra Blinkist.
De laver resuméer af fagbøger, så du kan “læse bogen” og få de vigtigste pointer fra den på cirka 15 minutter.
Og når man nu er inde på siden, fordi man er interesseret i en helt specifik bog (for eksempel Atomic Habits eller Deep Work), så er den her pop-up da pænt go’:
De bruger urgency ved at fortælle, at bogen altså venter lige om hjørnet:
Den er kun 30 sekunder væk og er gratis!
Prøv at se, om du måske kan gøre noget lignende på din hjemmeside.
Altså sådan her:
- Du kan ha’ [dit udbytte] om kun 30 sekunder!
13) Stil et overraskende spørgsmål
Lad os snuppe en pop-up mere fra Blinkist.
Prøv at se her, hvordan de får plantet deres udbytte i et spørgsmål, der ik’ kan undgå at gøre en bogelsker (deres målgruppe) nysgerrig:
Hvem vil ikke gerne kunne læse 4 bøger om dagen?
Det kan du med Blinkist.
Kan du stille et lignende overraskende spørgsmål i din pop-up? Et spørgsmål, som taler direkte ind i det, du tilbyder, og som din læser megagerne vil ha’.
14) Gå meta
Hvorfor ik’ bare sige det, som det er:
Altså at italesætte, at pop-ups er pænt irriterende.
Den her pop-up fangede min opmærksomhed, fordi den overraskede ved at være metahøflig.
Men sådan her kan du også gå meta:
Måske det er din tur til at gå meta?
15) Sæt foden i
Sådan her:
Altså at du stiller dig ind foran din læser, når hun er på vej ud af døren.
Pop-up’en dukkede i øvrigt op, da jeg var ved at forlade MarketingProfs.
I deres teaser fortæller de, hvorfor det ku’ være en god idé at aftale at ses igen i indbakken, inden du tøffer videre.
Det er en oplagt måde at invitere sine læsere lidt tættere på.
Måske det er tid til, at du også sætter foden i?
SE FLERE TYPER POP-UPS👇
Her kan du nørde videre:
💡 7 of the Most Creative Sales Promotion Popup Examples We’ve Seen
💡 We Looked at 1,297 Slide-In Popups. Here Are the Best of the Bunch
Og her en stærk serie om pop-ups af Peter Kragh Lauritsen i 3 dele (fra LinkedIn):
💡 1) Død over “Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få 10 % rabat”: Her er alternativerne
Mangler du stadig inspiration til din næste pop-up?
Så tag fat i mig nede i kommentarfeltet eller skip en mail af sted til min nye e-mailadresse (jf. punkt 10):
hej@tinathorj.dk
Så finder vi ud af noget🙌
Del dine indspark